Głównym celem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych skierowanych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną jest wspomaganie i rozwijanie zaburzonych sfer rozwoju, wdrażanie do funkcjonowania społecznego, akceptowania i stosowania norm społecznych. Ponadto, rozwijanie samodzielności pozwalającej na samo stanowienie w życiu dorosłym.
W naszym ośrodku zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizowane są w dwóch grupach wychowawczych. W grupach łączy się osoby w zbliżonym wieku i poziomie funkcjonowania. W grupie młodszej jest troje wychowanków w wieku od 5 do 9 lat. Grupa starsza liczy dwie osoby powyżej 15 roku życia.
Wychowankowie naszego ośrodka uczą się nawiązywania kontaktu i porozumiewania się z otoczeniem (w sposób werbalny lub pozawerbalny), maksymalnej samodzielności, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności oraz zachowania własnej autonomii.
Na czas ważności orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego wychowanka grupy tworzony jest indywidualny program zajęć. Program uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości wychowanka, cele realizowanych zajęć, rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzącym zajęcia, formy i metody pracy oraz zakres współpracy z rodzicami. Program opracowywany jest przez zespół specjalistów na podstawie diagnozy, zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania wychowanka na zajęciach. Ponadto, wychowankom ośrodka organizowana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna. Co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje się okresowej oceny funkcjonowania wychowanka i w razie potrzeby modyfikuje się indywidualny program zajęć.
Metody stosowane w pracy z wychowankami:
W naszym ośrodku zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizowane są w dwóch grupach wychowawczych. W grupach łączy się osoby w zbliżonym wieku i poziomie funkcjonowania. W grupie młodszej jest troje wychowanków w wieku od 5 do 9 lat. Grupa starsza liczy dwie osoby powyżej 15 roku życia.
Wychowankowie naszego ośrodka uczą się nawiązywania kontaktu i porozumiewania się z otoczeniem (w sposób werbalny lub pozawerbalny), maksymalnej samodzielności, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności oraz zachowania własnej autonomii.
Na czas ważności orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego wychowanka grupy tworzony jest indywidualny program zajęć. Program uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości wychowanka, cele realizowanych zajęć, rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzącym zajęcia, formy i metody pracy oraz zakres współpracy z rodzicami. Program opracowywany jest przez zespół specjalistów na podstawie diagnozy, zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania wychowanka na zajęciach. Ponadto, wychowankom ośrodka organizowana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna. Co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje się okresowej oceny funkcjonowania wychowanka i w razie potrzeby modyfikuje się indywidualny program zajęć.
Metody stosowane w pracy z wychowankami:
- poranny Krąg, czyli stymulacja polisensoryczna wg pór roku;
- elementy Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
- programy Aktywności - M. i Ch. Knill;
- elementy Metody J. Affolter;
- technika malowania dziesięcioma palcami;
- zabawy paluszkowe;
- niedyrektywna terapia zabawowa;
- metoda instrumentalna;
- nauczanie funkcjonalne;
- elementy systemu korekcyjno-wyrównawczego Marianny Frostig;
- metody komunikacji alternatywnej;
- metody relaksacyjne.